5 Tips voor studenten om Burn-out te voorkomen.

Foto: Fokke van Saane

“Faalangst en depressies: 1 op de 3 studenten psychisch in de knoop, 1 op de 7 loopt risico op burn-out.” Alleen van dat nieuws al krijg je het benauwd. Ik ben zelf een poosje overspannen geweest, dat was geen pretje. En erna kon ik beduidend minder goed leren dan in de jaren ervoor. En dan is overspannenheid nog mild vergeleken met een burn-out; daar is de herstelperiode minder lang van. Wees het vóór, of wees er in ieder geval op tijd bij… Daarom hier vijf tips om je studie vol te houden.

Tip 1: Ga naar alle colleges
Vind je je studie veel en overzie je het niet allemaal? Moet je heel veel leren? Dan heb ik een tip. Een studente die ik sprak vertelde dat dit haar erg hielp, omdat ze niet zo van het lezen en leren was. Ga in ieder geval naar alle colleges en werkcolleges toe. In de colleges wordt door de docent namelijk het belangrijkste van het vak behandeld. Deze stof komt vaak ook in de tentamens terug. Als jij die stof een keer hebt gehoord en aantekeningen hebt gemaakt, heb je alvast een kapstok waar je hersens de rest van de stof aanhangen. 

Tip 2: Plan
Plan je werk, maar plan vooral ook vrije tijd in. Studeren kun je vergelijken met een flinke bergwandeling. Klimmen, klimmen en aan het eind een flinke top. Net zoals hikers en klimmers; neem pauzes om het goed vol te houden! 
Alle hoofdwerk gaat beter wanneer je op regelmatige tijden rust neemt. Je onderbewuste werkt in de pauze door met ordenen van je leerstof. Om de zoveel uur even wat drinken pakken en probeer één keer per week een hele dag niet met je studie bezig te zijn. Sporten wil natuurlijk helpen. Denk eraan dat veel schermpjes kijken niet per sé ontspannend werkt. 

Tip 3: Welk aspect kun je veranderen?
Als je echt niet lekker in je vel zit als student, hoeft er soms maar één aspect veranderd te worden. 
Een studente had een moeilijk jaar, waarbij het allemaal niet goed ging; studeren niet, socializen niet, veel huilen en ze bleef het liefst in haar bed liggen. Ze woonde in een groot studentenhuis met gedeelde keuken en woonkamer met veel andere studenten, wat ze eerst heel leuk vond. 
Maar toen ze het aanbod kreeg om met een tweetal meiden die ze kende in een flat te gaan wonen, accepteerde ze dat. En ze merkte dat ze helemaal opbloeide, dat haar studie makkelijker ging, ze het in dat huis meer naar haar zin had en het fijn vond om met maar twee mensen om zich heen te leven. Het was een andere plek met meer rust. 

Heb jij het moeilijk? Kijk eens naar de verschillende aspecten van je leven: woon, werk, studie, vrienden, familie, sport, eten. Wat zou jij kunnen veranderen wat al een opluchting kan geven? 

Tip 4: Wat te doen bij paniek vanwege grote druk(te)? 
Het kan je soms zo aanvliegen als je heel veel te doen hebt; je studie, nevenactiviteiten, werk, afspraken met mensen. Erover blijven malen lost niks op. Als je het niet meer overziet en ervan in paniek raakt, hanteer dan de volgende handelwijze: ga bewegen, bijvoorbeeld sporten of een wandeling maken, even dansen op goede muziek, doe een paar oefeningen in je kamer. Ga dan aan je bureau zitten en haal een aantal keer diep adem. Schrijf zonder er al te veel over na te denken alles op wat je allemaal te doen hebt, dan is het uit je hoofd. De grote dingen, maar ook de kleine dingen die bij je opkomen, zoals de was doen of een cadeautje kopen.
Maak dan rustig een plannetje met prioriteiten en schrap het overbodige. Als je eigendom neemt over wat je te doen hebt, geeft je dat al een gevoel van rust en controle. Kies vervolgens het belangrijkste en begin daarmee. Je bent weer op weg. 

Tip 5: Wat te doen bij langduriger signalen van te grote werkdruk?
Ik zag op een filmpje een studente die zelfs niet aan haar ouders had verteld dat ze eigenlijk een burn-out had. Ik begrijp goed hoe je je kan schamen dat je het niet redt, of dat je niet aan de verwachtingen voldoet. En dan wil je dat verbergen. En toch, doorgaan zoals je deed is vaak geen optie, omdat je dan verder en verder in de put raakt. Je hoeft het niet helemaal alleen te doen, dat kan niemand. Iedereen heeft hulpbronnen nodig, een plek om je te kunnen uiten en ondersteuning te krijgen. 

Merk je vluchtgedrag bij jezelf?
Is het je allemaal teveel? Merk je dat je hier vaker en vaker mee bezig bent? Voel je je vaker ongelukkig, fysiek niet lekker, slaap je slecht? Dikke tip: Praat erover. Hoe je je voelt. Wat je dwars zit. Neem een pas op de plaats, en vertel het aan iemand. Als je het (nog) niet met je ouders wilt delen, praat dan met een mentor of studiebegeleider, of studentenpsycholoog. Of met mij. Blijf niet je gevoel onderdrukken tot het te laat is. Want als jij zelf geen stappen onderneemt, zegt je lichaam misschien Ho. 

In tegenstelling tot wat je misschien vindt, is het heel menselijk om er niet goed tegen te kunnen als je te veel op je bordje hebt. En zoek steun. Het zal onmiddellijk opluchting geven. Waar je zelf geen oplossing ziet, kan een ander je misschien helpen.

Ben je of ken je iemand die studeert en één van deze tips wel kan gebruiken? Prima, deel ze en probeer ze uit. Maar tips zijn maar tips. Ze werken niet voor iedereen. Wil je structureel lekkerder in je vel zitten? Makkelijker met je studie omgaan? Dan kan ik je misschien helpen. Ik coach jongeren en studenten naar meer zelfverzekerdheid en welzijn. Neem gerust contact met me op.  

10 Tips voor jongeren om die rotklusjes te doen

Foto Klimkin via Pixabay

Je bent jong en je wilt wat, maar je moet ook wat: de vaatwasser inruimen, stofzuigen, je kamer opruimen, de was ophangen. Je ouders vragen het aan je omdat ze het druk hebben en de klus toch moet gebeuren. Jij bent groot genoeg om mee te helpen in het huishouden. De meeste kinderen krijgen wel van die taken van hun ouders. Maar het laatste wat je wilt is sommige klusjes doen die je moet. Vette weerstand voel je, of je schuift het achterin je hoofd, zo van: dat doe ik later wel. En aan het eind van de dag is het nog niet gedaan. Want je hebt eerst gegamed, of op social gezeten. Je gebogen over je huiswerk, al dan niet met succes. Gesport, je paard verzorgd of in de stad gehangen met wat vrienden.

Bah! Die rotklussen!
En ’s avonds heb je er nog net zo weinig zin in als overdag, maar mopperen je ouders tegen je dat het nog niet gedaan is. De sfeer in huis wordt er niet beter op. Toch is het handig om op jonge leeftijd al het huishouden te leren, in stukjes natuurlijk. En als je klusjes gedaan zijn, is iedereen tevreden. Jij ook! Het voelt gewoon beter.

10 Handige tips
Hoe kun je die irritante klusjes nou gedaan krijgen? Hoe kun je het makkelijker maken voor jezelf? Hier 10 tips voor de balende puber en iedereen die vervelende klusjes moet doen.

  1. Laat even luidkeels horen hoe vervelend je het vindt. Huishouden! Al dat gezeur! Blech! En dat in je kostbare vrije tijd! Als je je weerstand even hebt geuit, verandert je gevoel. Grote kans dat je dan om jezelf moet lachen en het al meteen iets meer naar je zin hebt. Wat hierop lijkt: maak je even kwaad. Dat geeft energie om je klus snel te doen.
  2. Maak er een spelletje van voor jezelf door te kijken of je het snel gedaan kunt hebben. Hoe lang duurt het nou helemaal? Je zit vaak uren te gamen of op je mobiel. Die huishoudelijke klusjes duren helemaal niet zo lang. Sterker nog, je kunt kijken of je het in hele korte tijd af kunt hebben. Vaatwasser in- en uitruimen: 5 minuten. De trappen stofzuigen: 15 minuten. Ook een goede work-out. Als je op de tijd let en een wedstrijdje doet met jezelf ben je gefocust en veel sneller klaar.
  3. Zet je favoriete muziek op, lekker hard, dan heb je het bij je klus al veel beter naar je zin.
  4. Als je een klus echt vervelend vindt, kan je met je familie overleggen: misschien kun je onderhandelen om een taak te doen die je wel oké vindt.
  5. Als je iets doet, doe het dan op jouw manier. En wees daar duidelijk over. Mijn zoon had als taak de vaatwasser in- en uitruimen. Ik vond het vervelend dat de vuile vaat vaak de hele dag op het aanrecht bleef staan, dus ik vroeg hem of hij het ’s morgens al kon doen. Maar dat wilde hij niet. Hij zei: “Ik doe het, maar dan wel ’s avonds.” Dus als ik het ’s morgens al wilde, moest ik het gewoon zelf doen. 
  6. Weet je niet goed hoe je iets moet doen: vraag even uitleg. Toen ik ongeveer 25 was, kwam ik een kennis tegen op straat (zelfde leeftijd) en hij was zo dapper om aan mij te vragen hoe hij een wc moest schoonmaken! Ik kon er hard om lachen en heb het hem uitgelegd. Later dacht ik: wat goed dat hij het vraagt. Het is toch logisch dat, wanneer je het nog niet eerder gedaan hebt, je nog niet weet hoe de dingen het beste moeten? Voor koken heb je een kookboek, maar voor een wc schoonmaken, je kamer opruimen of de badkamer poetsen heb je geen handboek. En dat is toch een complexe klus. Dan kan je best een ouder vragen hoe je dat nu het beste kan aanpakken.
  7. Heb je meer klusjes, doe het dan volgens de methode DERK: Doe Eerst Rot Klussen. De vervelendste eerst en het wordt daarna meteen makkelijker.
  8. Je hebt misschien de neiging dat wat je niet wil doen, of wat je uitstelt, te vergeten. Wat overigens heel menselijk is. En aan het eind van de dag denk je: oeps! Je baalt ervan dat je het vergeten bent en dat je waarschijnlijk van je ouders op je donder krijgt. Als jou dit vaak gebeurt, vind dan een manier om jezelf eraan te herinneren. Zet een timer op je telefoon, of een wekkertje. Op een briefje schrijven helpt vaak maar een keer, want daar kijk je omheen, tenzij je het op een heel irritante plek plakt, zoals je telefoon.
  9. Een vast tijdstip kan helpen, bijvoorbeeld een dagelijkse klus elke dag voor je naar school gaat. Of juist ’s avonds na het avondeten. Een wekelijkse taak kun je elke zaterdagmorgen doen, of om één uur ‘s middags, na het uitslapen en voordat je met vrienden de stad ingaat. Maar voor sommige mensen werkt zo’n vast tijdstip juist averechts, dan blijf je er tegenaan hikken. Dan is het juist fijn om zoiets te doen op het moment dat je er toch in de buurt bent.
  10. Ik heb ontdekt dat een beetje voorbereiding mij helpt, of in stukjes doen. De trappen stofzuigen gaat makkelijker als ik de dag van tevoren de stofzuiger al naar boven heb gebracht. De vaatwasser uitruimen vind ik makkelijker als ik al eerst de droge borden en pannen heb weggeruimd en dan de vaat waar nog water op zit even uitschud en dan nog een poosje laat drogen aan de lucht.

Waarom dit lijstje? Als puber deed ik het liefst niks. En ik las graag. Maar ik moest toch helpen in het huishouden. En toen ik op mijzelf woonde met een baby, zat ik heel vaak te balen op de bank van al die klussen die ik moest doen. Bovenstaande tips had ik op die leeftijd graag gehad.

Onzeker of ontevreden?
Ik coach jongeren, studenten en volwassenen met zaken rondom werkdruk, motivatie, faalangst, plezier en makkelijker contact met andere mensen. Heb jij nou ook iets waar je onzeker of ontevreden over bent en wil je er wat aan doen? Neem dan contact[MO1]  met me op voor een gratis skypegesprek, dan geef ik je meteen al een aantal praktische tips.


 [MO1]Link toevoegen

Jongeren zijn geweldig!

Voorheen richtte ik me als coach op leerkrachten; nu heb ik m’n doelgroep verbreed. Jonge mensen zijn geweldig! Ze hebben nog zo’n groot stuk boeiend leven voor de boeg en ik vind het zo zonde als ze worstelen met het leven of zichzelf. Ze hebben al veel geleerd op school en thuis. En soms zit dat ‘geleerde’ hen in de weg om meer te doen wat goed is voor henzelf. Ik kan me nog goed herinneren hoe dat was voor mij. En hoe zit het met jou? Ben jij zo’n jongere of student?

Ben je misschien zo’n gevoelige jonge mens wie het lijden van sommige anderen zo aan het hart gaat. Pik je van alles op van mensen? Of heb je faalangst? Misschien wil je weten hoe dat zit tussen mensen; hoe mensen elkaar kunnen ontmoeten of elkaar afwijzen of aanvallen. Of heb je moeite met je eigen boosheid of zelfkritiek. En wil je leren hoe je daar anders mee om kan gaan.

Misschien ben je zo’n kind dat thuis niet aan de gang gaat; veel wil maar het niet doet, of heb je vaak ruzie heeft met je familie, je beknot voelt in je vrijheid of er juist niet goed mee omgaat. En wil je simpelweg je leven leuker en makkelijker laten zijn!

Of je bent student die wil weten hoe je omgaat met de uitdagingen van het studeren, hoe je kunt handelen bij dichtklappen of  hoe je jezelf aan de gang kunt helpen als het niet wil, hoe je je grens kunt aangeven bij teveel werkdruk, hoe je je studie voltooit zonder jezelf voorbij te lopen.

Of heb je een baan en wil je weten hoe je feedback kunt geven en ontvangen van je collega’s zonder de ander voor het hoofd te stoten. Hoe je zichtbaarder kunt worden en je je meer durft uit te spreken met al je kennis en talenten, terwijl het misschien zo buiten je comfortzone ligt.

Mensen zeggen vaak: ik ben nu eenmaal zo, dat moet ik accepteren, daar moet ik mee leven.
Dat klopt deels. Dat is de ene, tot nu toe meest gebruikte kant van je. Zo’n onhandige eigenschap heeft je ooit veel gediend, en nu kan het zijn dat het je tegenwerkt. De andere kant heb je ook en die kun je ontwikkelen.

Ben jij jongere of student en wil je je ook ontwikkelen op het gebied van trouw zijn aan jezelf, beter omgaan met andere mensen of wil je ook aanpakken wat jij lastig vindt aan jezelf of in je werk of studie? Grijp je kans en vervolg je studie met een kort coachingstraject rondom jouw eigen leervraag!

Ik coach op identiteitsniveau. Dat betekent dat je duidelijker krijgt wie je bent, wat je leuk vindt en hoe je dit kunt bereiken. Je leven wordt een stuk makkelijker of leuker na een op jouw vraag gericht coachingstraject. Je wordt rijker in je handelen en meer autonoom, meer in je kracht als je op dit vlak leert.

Meer weten? Je kunt me alles vragen. Neem dan contact met me op via website, mail of app.